7 RZECZY, KTÓRYCH POWINIENEŚ UNIKAĆ PRZY BUDOWANIU HACKINTOSHA

W niniejszym artykule postaram się wymienić rzeczy, które są niezalecane lub niekompatybilne z systemem MacOS, abyście wiedzieli czego unikać przy składaniu Hackintosha, czyli komputera PC z tym systemem, który zazwyczaj występuje jedynie w komputerach Apple Mac. Porady dotyczą komputerów typu desktop, oprócz punktu 7. Zapraszam:

1. Karty graficzne NVIDIA

Starsze karty graficzne NVIDIA, oparte o chipset Keplera mają wsparcie natywne MacOS, także w nowych wersjach nawet do Mac OS Big Sur. Jednak mówimy tu o kartach już dawno wycofanych, serii GTX 6xx, 7xx.

Jeśli chodzi o nowsze karty NVIDIA, choć też nie te najnowsze, bo jedynie do GTX10xx – mają one wsparcie tylko do systemu Mac OS 10.13 High Sierra przy użyciu sterowników Web Drivers, czyli nie jest to natywne wsparcie, wykorzystujące 80% mocy obliczeniowej tych kart.

Co z najnowszymi kartami z serii GTX16xx, RTX20xx, czy nadchodzącą RTX30xx? Niestety nie mają żadnego wsparcia, nawet tego nienatywnego i nawet w High Sierra. Do tej pory nie ukazały się nowe sterowniki NVIDIA pod MacOS. Ponoć są napisane, ale Apple nie podpisał certyfikatu, że mogą być opublikowane. Ponoć to świadoma decyzja. Plotka głosi, że Apple pokłócił się z NVIDIA, gdy bowiem wypuszczali Macbooki z ich kartami zdarzyła się ponoć taka sytuacja, że niektóre się psuły i NVIDIA odmówiła udzielenia wsparcia w naprawie, zwalając to na fakt, iż jest to produkt Apple… Nie wiadomo na ile to jest „urban legend” a na ile prawda, jedno jest pewne, że oficjalne stanowisko Apple jest takie, że nie może zaakceptować nowych sterowników NVIDIA ze względu na problem z wyciekiem pamięci VRAM. Więcej o tym można poczytać w wątku na forum NVIDIA: <https://forums.developer.nvidia.com/t/when-will-the-nvidia-web-drivers-be-released-for-macos-mojave-10-14/65895#5358999>

NVIDIA nie reaguje na to, obaj giganci przerzucają się winą, ale w dobie najnowszych rewelacji raczej to Apple nie chce już współpracować z NVIDIA i być może nawet z AMD też nie, skoro planują przejście także na własny procesor, z własnym układem GPU.

Na ten moment kompatybilne są karty AMD, ale nie wszystkie, o czym poniżej.

2. Niektóre karty graficzne AMD

Karty graficzne AMD są kompatybilne natywnie z MacOS, oprócz kart AMD Radeon RX 540/X i 550/X. Karty powyżej, z serii Radeon 5xx, VEGA, 5xxx, VII a także serii Pro W5500 i W5700 będą kompatybilne natywnie.

W ależy jednak uważać na konkretnych producentów, którzy wykorzystują chipset AMD, ale modyfikują BIOS, co może sprawić problemy w hackintoshu. Należy unikać kart następujących producentów:

  • Powercolor
  • XFX
  • HIS
  • VisionTek

Zostały także zaobserwowane kłopoty przy instalacji systemu z kartami MSI 5700 i 5700XT, ale jest na to rozwiązanie w configu. Przy pozostałych wymienionych kartach nie ma innego rozwiązania, oprócz jednego: unikajcie ich!

Aby mieć całkowitą pewność, że kupujecie odpowiednią kartę polecam pobrać mój poradnik kupującego – listę podzespołów, w formie formularza Excela.

3. Niektóre dyski SSD

Większość dysków jest kompatybilna oprócz jednego konkretnego modelu, który ma problem z kompatybilnością firmware z MacOS. Na ten moment jest to Samsung z serii 970 Evo Plus. Można co prawda zmienić mu firmware programem pod Windows, ale lepiej nie ryzykować. Odradzam po prostu kupowanie tego dysku – dotyczy to tylko modelu z Plus w nazwie, wszystkie inne Samsungi są kompatybilne.

4. Procesory AMD

Procesory AMD będą działać przy odpowiednim configu, jednak nie w sposób natywny. Idea stojąca za bootloaderem Open Core, który jako jedyny na ten moment świetnie obsługuje najnowszy system Mac OS Big Sur, mówi, że wszystko powinno być jak najbardziej natywne, tak jak w komputerach Apple. Stąd też stworzono nowy bootloader jak najbardziej zbliżony do tego w komputerach Mac. Nie chodzi jedynie tylko o bootloader, ale o to by wszystkie podzespoły były najbardziej podobne jak w Mac’ach. Wtedy możemy być pewni, że system będzie zachowywał się tak jak na komputerze firmy Apple. Jak wiemy żaden z komputerów Mac nie jest oparty o procesor AMD, nawet o Ryzen’a na którym jak wiemy modnie jest ostatnio instalować Mac OS.

I to prawda – jesteśmy w stanie przy nieco większej pracy zainstalować MacOS na procesorze AMD, ale przez to że nie będzie to procesor natywny, niektóre funkcje jak np. Sidecar nie będą działać, mogą też pojawić pewne problemy i komplikacje w działaniu systemu a niektóre aplikacje mogą po prostu nie działać. Są problemy z działaniem aplikacji Adobe a zwłaszcza Lightroom, a także komplikacje z programami muzycznymi typu Cubase. Nie uświadczymy też wsparcia w kodowaniu video H.264 i H.265 oraz Quick Sync, które to funkcje były wykorzystywane w programach do montażu video jak np. Final Cut Pro X. Nie mamy także zarządzania energią procesora, a co za tym idzie może być kłopot z uśpieniem komputera. Jak widzicie jest to temat niepewny, dlatego nie polecam budowania tzw. Ryzentoshy.

5. Karta Wifi Intela

Karta Wifi w MacOS nie tylko pełni rolę odbiornika sieci, ale także służy do obsługi innych funkcji, takich jak AirDrop, Handooff, czy Sidecar. Płyty główne zaś pod procesory Intela są oparte o karty Wifi na chipsecie Intela, który jest niekompatybilny z MacOS.

6. Chłodzenie wodne

Ten punkt będzie chyba najbardziej kontrowersyjny, bo jest wiele przykładów użycia chłodzeń wodnych w hackintoshach, ale tak jak pisałem powyżej przy procesorze AMD budując Hackintosha najlepiej robić to jak najbardziej natywnie, czyli tak jak w komputerach Mac. Idąc tym tropem żaden z komputerów Apple nie ma chłodzenia wodnego, nawet najnowszy Mac Pro (tarka do sera) ma zaawansowane chłodzenie powietrzem. Z tego też powodu nie jest zalecane przeze mnie chłodzenie wodne także w hackintoshu. Niegdyś przy chłodzeniu wodnym starsze wersje systemu MacOS wieszały się. Teraz został napisany nawet program do kontroli chłodzenia wodnego w nowym systemie. Uważam jednak, że nadal to rozwiązanie nie jest natywne z Mac, dlatego radziłbym tradycyjne chłodzenie, które w tej chwili jest bardzo skuteczne i mega ciche np. be quiet! Dark Rock Pro (najlepiej wraz z obudową Silent Base zagwarantują idealną ciszę). Jest to jednak tylko moja opinia i rada, jeśli postąpisz inaczej prawdopodobnie wszystko będzie działało stabilnie na najnowszych systemach. Nie-natywnie, ale stabilnie.

7. Laptop z hybrydowym układem graficznym (bez układu MUX)

O laptopach wypadałoby napisać osobny wpis, zaznaczę tylko, że można łatwo się naciąć na laptopy z niby kompatybilną dedykowaną kartą graficzną a jednak niedziałającą. Laptopy zawsze zadziałają na zintegrowanej karcie graficznej, jednak chcąc mieć działające dGPU należy znaleźć laptopa z układem MUX, który występuje w komputerach Apple. Oczywiście dotyczy to jedynie kompatybilnych kart NVIDIA (jedynie do High Sierra) oraz AMD w laptopie. Jeśli jest układ MUX, czyli multiplexer karty zintegrowanej z dedykowaną możemy cieszyć się działaniem obu kart w Mac OS. W przypadku nowych systemów karty NVIDIA nie będą działać, jeśli chcemy najnowszy system (Mojave, Catalina lub Big Sur) a laptop ma kartę NVIDIA należy ją wyłączyć poprzez SSDT w partycjach ACPI. Musimy też mieć pewność, że karta nie w trybie hybrydowym ze zintegrowaną i że da się ją wyłączyć. Po wyłączeniu laptop korzysta tylko ze zintegrowanej karty graficznej. Są jednak laptopy, w których to nie jest możliwe. W moim_poradniku i liście kompatybilnych podzespołów_ jest zakładka kompatybilnych laptopów z Mac OS X, które dysponują aktywnym MUX. Osobiście polecałbym laptopy, które mają tylko zintegrowaną kartę graficzną i złącze Thnderbolt, które umożliwia skorzystanie z eGPU bez tych dodatkowych zabaw. Sprzawdzcie koniecznie kompatybilny sprzęt tutaj:

To na razie tyle, znalazłoby się pewnie więcej niekompatybilności jak np. nienatywny RAM na niektórych płytach głównych, ale to już tematy na kolejne wpisy. Dajcie znać, co myślicie, zostawcie komentarz. I pobierzcie koniecznie darmowy ZAŁĄCZNIK Z KOMPATYBILNYM SPRZĘTEM, który dla was przygotowałem. Do następnego!

Dodaj komentarz